Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

ICT middelen in het onderwijs

Lectures:
  • Door het opnemen en online publiceren van lectures, wordt de inhoud tijdsonafhankelijk beschikbaar voor de student. De student kan te allen tijde de lectures opnieuw bekijken of een lecture dat hij of zij gemist heeft alsnog volgen.
  • Door kernthema’s in aparte onderdelen te publiceren, kan de student eenvoudig specifieke lesstof herhalen.
  • Door tijdens lectures voting software te gebruiken (waarbij studenten via hun eigen laptop kunnen stemmen). Kan de docent checken of de stof is begrepen of voorkennis checken.
  • Gebruik van een tablet ‘Smart’ board maakt het bijvoorbeeld mogelijk om naar aanleiding van vragen tijdens de lecture de voorbereide presentatie aan te passen en te voorzien van kernwoorden. Deze aanpassingen worden opgeslagen en zijn direct beschikbaar voor de studenten.
Tutorials:
  • In een studio-classroom[1] setting wordt theorie afgewisseld met (groeps)opdrachten die al dan niet worden uitgevoerd met behulp van een computer. De inzet van laptops bij deze werkvorm kan ertoe leiden dat meer onderwijsruimten beschikbaar komen voor deze werkvorm.
  • De studio-classroom kan ook virtueel worden ingezet. Dit houdt in dat begeleider(s) en studenten niet fysiek in één ruimte hoeven te zitten. Middels communicatie via digitale middelen (Skype/ chat) kunnen vragen worden gesteld aan de begeleiders. De theoretische component kan middels Blackboard gedistribueerd worden (bijv. in vodcasts of collegerama-achtige setting)
Projecten:
  • Voor projecten kunnen studenten gebruik maken van digitale workspaces (kan binnen Blackboard). In deze workspaces zit een forum, opslagmogelijkheid van documenten, multimedia en communicatie (chat oid). Docenten en begeleiders hebben toegang tot de workspaces en kunnen op deze manier de voortgang van de groepen monitoren.
  • Afhankelijk van de aard van de opdracht kunnen weblogs en wiki’s interessant zijn.
  • Begeleiding bij projecten kan ook worden gedaan middels het modereren van een forum online (bijvoorbeeld het scholierenlab)
  • Door de inzet van social networking software (bijv. Hyves) kunnen experts benaderd worden om specifieke vragen beantwoord te krijgen. Voorwaarde is dat experts een profiel aanmaken in de betreffende omgeving.
Assessments:
  • Door de inzet van digitale toetssystemen, zoals Maple TA en Etude, kunnen studenten oefenen met de opgaven en zich via deze weg zelfstandig voorbereiden op tentamens.[2]

[1] Zie voor een voorbeeld van deze onderwijsvorm het verslag van een OC Focus lunchseminar.
[2] Binnen 3mE wordt gewerkt aan een toetssysteem voor mechanica. (Van Woerkom)

Be Sociable, Share!

1 comment

Beste,

Ik ben groot voorstander van het efficienter maken
van digitale werkprocessen die het geheel tijd onafhankelijk maken.

Vriendelijke groet,
Erik Scheffers
Analyse & Support
Adviseur computerruimten

Leave a Reply

© 2011 TU Delft