OWD 2008: Onderwijs Ontwerpen voor de net generatie

Willem Jan Renger had een interessant verhaal over het ontwerpen van onderwijs voor de net generatie. Aardige terminologie om de net generatie te duiden: Lean back media (zitten en kijken) vs de lean forward media (als je zelf geen actie onderneemt gebeurt er niets). Het gaat om een nieuwe geletterdheid. Leerlingen zijn vooral autodidact ten aanzien van hun online skills. Leerlingen vertrouwen op de informatie die ze online (of via games) vergaren en toetsen dit onvoldoende aan de werkelijkheid. Dit is vooral wat ze moeten leren.

Willem Jan pleit vooral voor het ontwerp van onderwijs vanuit de gaming mindset van jongeren. Dit houdt niet in dat er altijd fancy games moeten worden ontwikkeld, want dat kost veel tijd. Hij presenteerde het model voor het ontwerpen van games. De kern is de regelset, waarin voorspeld wordt hoe de leerling zich in de game gaat gedragen. Vervolgens komt de declaratieve laag, waarin de vormgeving van het spel wordt gedefinieerd. De buitenste laag is de sociale laag: met wie speel je het spel.

Het meest belangrijk is de regelset. Het spel moet uitdagen om de onderliggende regelset te ontdekken. Dit moet niet te transparant zijn, want dan is het spel saai. Wanneer de regels te onvoorspelbaar zijn, wordt het spel geklassificeerd als ‘niet goed gedfinieerd’. De declaratieve laag moet dusdanig worden ontworpen dat het de regelset voldoende ‘verstopt’.