CWIS-NL Mobiel leren: persoonlijke ervaringen

Het bezoek aan CWIS-NL bleek voor mij een dag vol nieuwigheden te worden (voor alles is een eerste keer en vandaag een startpunt voor meerdere nieuwe dingen).

Het NS e-kaartje (sorry, ik mag het woord tikket niet gebruiken)

Allereerst hoorde ik de avond van tevoren dat NS was gestart met de verkoop van treinkaartjes online. Omdat ik toch nog achter de laptop zat, wilde ik dat (net voor het slapengaan) even uitproberen. Op de startpagina stond een grote banner voor de e-tikkets, dus dat was snel gevonden. Overigens begreep ik uit een post van Pierre Gorissen, dat er geen directe link is vanuit het scherm waar je je reisschema bekijkt. Gemiste kans, ben ik met Pierre eens.
Betalen gaat per i-deal. Alleen jammer dat je vervolgens een kwartier op je bevestiging moet wachten, die je vervolgens ook nog moet uitprinten. (een beetje onhanteerbaar formaat voor in mijn portemonnaie, maar ‘gelukkig’ voorzien van vouwinstructie). Check vooral eerst of je printer goed werkt (bij mij bleek de toner op!!).
Ik ben waarachtig op de terugweg gecontroleerd, keurig mijn rijbewijs erbij gehouden. Waar de conducteur nu precies op gecontroleerd heeft is mij onduidelijk: de QR-code werd niet gescand en ik hoefde niet eens mijn A4 uit te vouwen, zodat zichtbaar werd voor welke route ik eigenlijk betaald had?!

Twitter while you watch

Sinds de start van mijn twitter-account (net voor de kerst) was ik nog niet naar een seminar geweest. Dus vandaag was mijn twitter-while-you-watch-debuut. Er werd netjes gecommuniceerd met welke hashtag (oeps, nieuw begrip..) getwitterd werd – #cwis09. Dus die meldde ik keurig in mijn twits. De twits van Moqub en mezelf kwamen mooi in mijn home twits, maar wie er verder nog twitterde? geen idee..Pa na 2 presentaties had ik door hoe ik ook de twits van de andere aanwezigen kon zien (gewoon een twit-search op de hashtag, AHUM).

Toen kwam het volgende probleem. Mijn eigen twits bleken niet in het search overzicht terecht te komen, hmmm. In de pauzes Moqub nog om raad gevraagd, maar we kwamen er niet uit. Na een akkefietje met mijn laptop-alarm (ik schopte per ongeluk mijn voeding uit mijn laptop, jee wat een herrie…) kon gbierens mijn twits ook eindelijk volgen (omdat hij eindelijk wist wie er voor hem zat te twitteren en een request to follow kon indienen). Pas de volgende ochtend ben ik achter de oplossing gekomen: mijn twits stonden nog op ‘private’. Helaas is dit niet met terugwerkende kracht te corrigeren. (mobiel) Leerpuntje dus..

Eduroam

Joepie, Eduroam werkte zonder problemen op de locatie van Surf. Kon dus nog even tussendoor wat mail doornemen. (was voor mij de eerste keer – in Twente kreeg ik geen contact laatst)

Mobiele enquete

Die hebben we eigenlijk gemist. Ter afsluitsing werd plenair om reacties gevraagd. Gemiste kans..

Mobiel msn

Helemaal geinspireerd door de presentaties van de dag, besloot ik in de trein terug te kijken of ik ook mobiel nog verder kon twitteren. Maar helaas gaf mijn Communicator aan dat ik een ‘forbidden’ action (oid) deed door in te loggen op twitter. Hmm jammer. Dan maar kijken of ik msn aan de praat krijg.
Gelukkig bleek collega Martijn op zijn vrije dag online, dus kon ik het goed testen. Volgens Martijn gingen de posts lekker vlot. Het is alleen een beetje gepriegel op een klein toetsenbord. Maar het was best gezellig om op deze manier Martijn mee te laten reizen van Utrecht naar Voorburg (met life verslag van de overstap in Gouda). En dat op een manier (in stilte) dat mijn mede reizigers niet mee hoefden te genieten van mijn gesprek en ongestoord door konden puzzelen.

Kortom een leuke en (mobiel) leerzame  dag!!

2 comments

Weet iemand eigenlijk waarom het woord ‘tikket’ (correct gespeld in Engels) op de blacklist staat?

Hoi Meta,

Leuk om te lezen wat je hebt meegemaakt. Met twitter kan inderdaad best veel (maar das ook weer een hele klus om uit te zoeken. Zie voor tips: http://www.bright.nl/uitlegparty-twitter-voor-gevorderden

Maar vreemd dat je niet via je mobiel kunt twitteren. Bij mij lukt het wel gewoon. Via http://twitter.com/home (van tevoren 1 keer inloggen en daarna niet meer)kan ik direct mijn updates uitvoeren (Je hebt geloof ik ook de mogelijkheid om je mobielnummer aan te melden via twitter, maar dat werkt in NL nog niet dacht ik).

Vandaag heb ik zelf ook de mobiele communicatie kunnen ervaren. Zat even zonder internet en moest mijn mail via mobiel lezen. Goed te doen verder, maar het scherm blijft toch wel klein.

In ieder geval leuk om je belevingen te lezen.

Doei