CWIS-NL: Mobiel Leren: Schrijven voor mobiele media

Gisteren naar de bijeenkomst van CWIS-NL geweest over Mobiel leren. CWIS-NL staat voor Campus Wide Information Systems in Nederland. Het onderwerp was blijkbaar erg actueel, want de grote vergaderzaal zat vol.

Ik zal per onderwerp een stukje bloggen.

De dag werd ‘afgetrapt’ door Toine Kamphuis. Hij schetste de voorwaarden voor het schrijven voor mobiele media. De teksten moeten snel te scannen zijn voor de bezoeker en moeten daarom voldoen aan de volgende voorwaarden:

1. kort en bondig formuleren (nog korter dan voor websites). Beeld is ondergeschikt aan tekst.
  2. Maak gebruik van inversestructuur (eerst de conclusie, daarna de toelichting en nuance (de tekst moet oprolbaar zijn)
  3. Maak veel gebruik van witruimte en stijlinrichting, waardoor tekst snel te scannen is
  4. maak gebruik van metacommunicatie (na de ‘boodschap’ vertel iets over de status van het stuk of wat de lezer verder kan verwachten: in de trent van: ‘een 1e ooggetuige verslag van .. ieder kwartier een update..’.

Op dit moment is de mobiele eindgebruiker vooral geinteresseerd in het volgen van de actualiteit, social networking (hyves, linked in) location based pull-communicatie.

Belangrijke knelpunten op dit moment zijn:

• Mobiele inhoud is nu nog teveel gebaseerd op zenderdoelen (push communicatie)
  • Te vaak wordt de tekst niet aangepast aan de bovengenoemde voorwaarden (webteksten worden integraal overgenomen). Aangezien de mobiele schermen zeer klein zijn, leidt dit tot veel scrollen. De bezoeker haakt dan snel af, omdat het te traag wordt.
  • Inhoudsdeskundigen zijn huiverig voor het gebruik van de inverse structuur, omdat in hun ogen de nuance dan snel verdwijnt. Men scant alleen ‘de koppen’.
  • De attentiespanne bij mobiele media ligt extreem laag (nl ong 5 seconden) daarom is de metacommunicatie zo belangrijk. Daarin leest de bezoeker wat hij kan verwachten als hij doorklikt op het artikel.
  • De techniek is nog erg bepalend voor de wijze waarop mobiele communicatie plaatsvindt. Vooral de schermgrootte (en de variatie in schermgrootten tussen de verschillende devices) maakt het erg lastig om een goede lay-out te kunnen creeren die op alle devices goed overkomt. 240×320, 128×128/160, 176×208/220 zijn veelgebruikte resoluties bij mobiele telefoons

Omdat de inrichting van mobiele media een kostbare zaak is, achtte Toine het niet haalbaar en noodzakelijk dat alle onderwijsinstellingen meteen over moeten gaan om hun sites mobiel aan te bieden. Op dit moment is dit vooral van belang voor actualiteiten en marketingdoeleinden. Kortom het moet een duidelijke meerwaarde hebben in de mediamix, anders kan je best nog ff wachten..