Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

College online en podcasts volop in de aandacht

Naar aanleiding van het onderzoek ‘Investigating Learning with Web Lectures’ wordt drukgeblogd over de resultaten. Weblectures kunnen tot betere resultaten leiden, mits ze een goede mix vormen met de overige werkvormen. In het onderzoek is het uitgangspunt contacttijd zoveel mogelijk interactief dient te zijn. Theorie kan prima met web lectures worden overgebracht.

Pierre Gorissen (Onderwijs met behulp van weblectures en Studenten willen geen podcasts maar colleges!) gaat hier nog verder op in met de vraag of het dan alleen over weblectures gaat (vooraf in een studio opgenomen materiaal, maximaal 20 minuten) of integrale colleges.

Wilfred Rubens gaat in zijn blog (houden studenten van podcasts of niet) in op de blog van Pierre en haalt een studie van David Muir aan. Waaruit zou blijken dat studenten podcasts wel degenlijk positief zijn ten aanzien van podcasts, zolang het maar aanvullend is en niet vervangend.

Op zich is het niet zo raar dat studenten aanvulling wensen op de manier waarop lesstof wordt aangeboden. Een van de eerste dingen die je als onderwijskundige leert is toch dat iedereen zijn eigen leerstijl heeft. Hoe meer variatie hoe beter dus..

Be Sociable, Share!

Leave a Reply

© 2011 TU Delft