Surf OWD 2008: Mobiel leren

Menno Schmidts, projectleider van het surfnet/ kennisnet innovatieprogramma: Mobiel leren had een leuke presentatie over verschillende pilots die in dit kader lopen. Hij startte met een enquete via de mobiele telefoon. Zeer tot zijn verrassing bleek de helft van de aanwezigen bleek te beschikken over een smart phone of PDA met een onbeperkt data abonnement. Bij eerdere presentaties bleek dit percentage een stuk lager te liggen. Menno had een enquete (met 3 vragen) aangemaakt via surveymonkey.com.

Helaas was er maar tijd om 2 van de 4 voorbeelden te bekijken. De eerste pilot ging over het leren van woordjes via www.wrts.nl waarvan nu ook een mobiele versie met minder functionaliteit is ontwikkeld: www.m.wtrs.nl Hierdoor hebben de leerlingen te allen tijde hun woordenlijsten bij zich om overal en altijd te kunnen oefenen. Onderzoek naar aanleiding van deze pilot richt zich vooral op de vraag of de leerlingen dit dan ook inderdaad doen (en nog niet op het feit of ze dan betere cijfers halen).
Het tweede voorbeeld ging over frequentie 1550. Jammer, want dit is al een ‘oud’ voorbeeld, waardoor het voor mij geen nieuwswaarde had. Daarnaast was dit geen pilot uit het innovatieprogramma.

Het was opvallend dat veel aanvragen voor deelname aan dit innovatieprogramma uit het VO kwamen en niet uit het HO. Blijkbaar speelt het meer in het VO dan het HO.
Belangrijke drempels in het mobiel leren: beschikbaarheid van de apparatuur en het netwerk, authenticatie van de deelnemers en veiligheid van data. Op onderwijskundig gebied leeft de vraag of het wel effectief en efficient is, maar ook over de mediawijsheid van deelnemers.

Na afloop kregen we nog het boekje ‘de wereld als leeromgeving’ waar nog een aantal pilotprojecten staan beschreven. Dit moet ik nog lezen..

Update Aug 2023: WRTS heet inmiddels StudyGo. Website: https://studygo.com/nl/

1 comment

Hoi Meta,

Bedankt voor deze update over owd. (Gelukkig heb jij dezelfde interesse op icto gebied).
Groet Gerwin