Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

Traditioneel beoordelen remt onderwijsvernieuwing?

In ‘het onderwijsblad’, dat ik heb meegenomen van de NOT 2009, las ik dat zowel Slash 21 als Discoveri, belangrijke innovatieve scholen in het voortgezet onderwijs, voortijdig zijn gestopt. Als belangrijkste reden geven zij aan dat zij nog te veel werden ‘afgerekend’ langs de traditionele meetlat. Er mocht ‘geexperimenteerd’ worden, maar dan wel binnen de vaste kaders. Nu heb ik tijdens mijn studie Opleidingskunde geleerd dat het veranderen van 1 aspect (bijvoorbeeld inhoud) vaak niet leidt tot succes. Ook zaken als de wijze van organiseren en beoordelen dient te worden aangepast (een integrale aanpak).  

De blogpost van Wilfred Rubens van vandaag met de titel ‘Alleen veelomvattende onderwijsveranderingen hebben succes’ onderschrijft deze mening.

Slash 21 is opgegaan in haar ‘moederschool’ Marianum, waarbij een poging is gedaan om zoveel mogelijk van de goede dingen uit Slash 21 te integreren in Marianum. Daarnaast worden practices gedeeld in het ‘platform Eigentijds Onderwijs’. Het lijkt erop dat niet de weg van de revolutie, maar de weg van de evolutie geldt binnen het onderwijs. Then again, wie is daar nu nog verbaasd over.

Be Sociable, Share!

Leave a Reply

© 2011 TU Delft