CWIS-NL Mobiel leren: Mobiele Marketing

De tweede spreker tijdens CWIS-Mobiel, Joost Ligtvoet, is oprichter van Biggerworks. Joost presenteert een aantal ontwikkelingen die op korte of langere termijn meer zichtbaar zullen worden in het dagelijks leven.

Wat hem betreft is de i-phone een belangrijke booster achter vele van deze ontwikkelingen. De kracht van de i-phone zit er in dat het 1 type telefoon is met 1 platform, hierdoor is het goedkoper om voor te ontwikkelen. Het nadeel is echter dat Apple alle apps voor de i-phone moet goedkeuren en daar zit ‘m de kneep.. Er zijn nog vele apps beschikbaar, maar helaas niet goedgekeurd (waaronder het bekende verhaal van de advertentie van Centraal Beheer).
Joost geeft een schets van de volgende ontwikkelingen:

Augmented reality

Bij augmented reality wordt de echte wereld geintegreerd met de informatie over de fysieke locatie. Een voorbeeld hiervan is de wegwijzer. De Googlephone, die onlangs is geintroduceerd, heeft bijvoorbeeld de ING geldautomaat locator. Deze locator gebruikt camera, GPS en kompas. De  GPS bepaalt de exacte plek waar je bent. Het kompas ziet in welke richting je kijkt met de camera.

Barcode reader

Met een applicatie die je op je telefoon kunt downloaden, kan je van je camera een barcode reader maken. Er zijn verschillende systemen, waaronder de shot code en de QR code. Een belangrijk doel van het scannen van deze barcodes is om van offline op een simpele wijze online te gaan. Achter een barcode zit bijvoorbeeld een URL van een (mobiele) website met meer informatie of een aanmeldingsformulier. Nadeel is dat je een reader op je telefoon moet downloaden.

Naast advertentie doeleinden, is er ook een webapplicatie die de algemeen bekende barcode (streepjescodes die op alle producten staan) kan scannen en meteen aangeeft waar het product nog meer te koop is (ook online) en aangeeft waar dit product het goedkoopst is.

Mobile payment

Banken zijn op dit moment hard bezig om mobiel betalen te ontwikkelen. Bedoeld voor het betalen van parkeergelden en betaling van kleine bedragen.

Location based services

Google latitude is hiervan een voorbeeld. Je kunt dan via Google laten zien waar je je (globaal) bevindt.  Dit werkt niet met GPS, maar, minder nauwkeurig, door plaatsbepaling via de GSM masten. Dergelijke toepassingen zijn natuurlijk erg privacy gevoelig. Daarom op dit moment alleen nog voor ‘fun’ bedoeld. Je bepaalt zelf of je hieraan mee wilt doen.

Adfunded services

Dit zijn diensten die gratis worden aangeboden in ruil voor advertenties. Ee voorbeeld hiervan is BLYK (nog niet in NL actief): gratis bellen en sms-en in ruil voor advertenties. Je dient wel actief te reageren op de advertenties (in ieder geval de aanbieding serieus te overwegen) om gebruik te mogen blijven maken van deze dienst. BLYK richt zich daarbij op de doelgroep 15 -35 jarigen. Ben je te oud, dan wordt je niet eens toegelaten (leeftijds discriminatie?)

Bluetooth

Een technologie die al veel langer bekend is en ook volop wordt toegepast is bluetooth. Joost geeft als voorbeeld een campagne die zij voor het filmfestival van Rotterdam hebben gedaan. Bezoekers konden via bluetooth speciaal voor mobieltjes ontwikkelde filmpjes bekijken.

Toen ik onlangs het omniversum bezocht kreeg ik ook een fimpje via bluetooth aangeboden met een trailer van de film over Van Goch. Toch erg grappig (zolang het niet te vaak gebeurt..

SMS9009

Dit is een flatfee sms service. Voor een vast bedrag kan de adverteerder advertenties versturen aan klanten sturen. Doordat de smsjes niet meer per stuk betaald hoeven worden, is dit voor adverteerders veel interessanter (je weet waar je , qua kosten, aan toe bent). Als voorbeeld werd de campagne tijdens de open dagen van de Koninklijke Marine genoemd. De deelnemers kregen vooraf een gepersonificeerde sms met een link naar een website met meer informatie , waaronder een routebeschrijving naar de exacte locatie, per openbaar vervoer. Na afloop kregen ze een sms met een link naar een enquete. (misschien een idee voor onze onderwijsenquetes??)

Ik vond het een interessant overzicht van de mogelijkheden al moet voor de vertaling naar het onderwijs nog even verder worden gedacht..