Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

Taalvaardigheid op de TU

Het is wederom volop in het nieuws: de basisvaardigheden van de hedendaagse scholier zijn onder de maat. Ook Delta.02 van gisteren heeft een artikel op pagina 3: ‘Niveau Nederlands TU-studenten gedaald’.

De vraag is of er dan een taaltoets moet worden afgenomen, zoals de  Erasmus Universiteit wil doen. Dat is natuurlijk een optie, maar daar kan het niet bij blijven. Als je toetst moet je, bij onvoldoende resultaat, natuurlijk ook een bijspijker mogelijkheid aanbieden. Vaak resulteert dit dan in saaie cursussen met  invulopdrachten of schrijfopdrachten over onderwerpen die de cursist maar matig boeien..

Tijdens het WO-sprint seminar van afgelopen woensdag, kwam Lisa Prince, docente psychologie aan de Georgia State University, met een aardige oplossing. Laat de schriftelijke opdrachten die studenten maken beoordelen door taalspecialisten. Dit is een vorm van learning by doing je hebt meteen een toetsmoment. De student krijgt  feedback op verschillende taalvaardigheden: spelling, grammatica en stijl. Uiteindelijk gaat het erom, zoals in Delta wordt gesteld, dat studenten hun ideeen helder en precies over het voetlicht kunnen brengen.

De vraag is nog. Wie gaan we als taalspecialisten inschakelen. Nu heeft de TU Delft een goede band met Leiden, dus wellicht kunnen we daar studenten Nederlands onze rapporten laten beoordelen. Wij kunnen ze als wederdienst vast wel helpen met hun rekenvaardigheden. Want, voor wat hoort wat, toch?

Be Sociable, Share!

2 comments

Een weblog kan inderdaad een goed hulpmiddel zijn om bezig te zijn met schrijven, maar het is wel wezenlijk anders dan een rapportage. Het een hoeft het ander helemaal niet uit te sluiten. Het belangrijkste is om de feedback op de tekst te organiseren, want pas dan zal er worden geleerd.

Ik vraag me af, hoe het komt dat TU studenten steeds minder taalvaardig zijn. Misschien zijn ze hier gewoonweg te weinig mee bezig. Ik denk dat je vaardiger wordt door meer met taal bezig te zijn; lezen en schrijven. Door veel te lezen doe je als het ware ervaring op in taal. Daarnaast moet je ook oefenen met taal, door zelf te schrijven.
Ik denk dat studenten redelijk wat lezen en dat het probleem meer zit in het schrijven. De verminderde taalvaardigheid komt immers tot uitdrukking in het werk dat studenten inleveren (onderzoeksverslagen, opdrachten etc.).
Een goed hulpmiddel om te oefenen met schrijven, kan een weblog zijn. Laat studenten een weblog beginnen over een onderwerp, waarover men regelmatig kan posten. Op deze manier oefent de student met schrijven en in een weblog is eenvoudig commentaar op de afzonderlijke bijdragen te leveren.

Leave a Reply

© 2011 TU Delft