Ze komen er aan….

Vanmorgen kreeg ik, via via, een opvallend bericht in mijn mailbox.  Het was een mail van een ouderejaars student aan de opleidingscoördinator:

‘De afgelopen weken hebben wij steeds meer last van 1e jaars met hun laptops die in de vleugels van WB zitten. De studenten draaien met hun laptops muziek op maximaal volume. Zou u hier iets aan kunnen doen? Wij ervaren dit als zeer storend. ‘..
‘Je kan er 10 keer wat van zeggen maar ze gaan rustig door…’

Hebben we hier te maken met de eerste tekenen van een generatiekloof? In 2001 kondigde Marc Prensky al de komst van de Digital Natives aan, die uitblinken in multi-tasking: ‘Digital Natives can learn succesfully while they are watching TV or listening to music..’

Zijn de Digital Natives inmiddels op de TU gearriveerd? En zijn we hier getuige van de kloof tussen de Digital Immigrants, die gewoon nog rust om zich heen nodig hebben om goed geconcentreerd hun studie te kunnen doen, en de Digital Natives, die met hun multi-tasking skills en laptop, zich ergeren aan de ‘ouderwetse’  leeromgeving op de TU.

Als dat zo is mogen we wel vaart maken met de inbedding van social software, pod- en vodcasts,  mobiel leren en gaming in ons onderwijs, anders lopen ze even hard weer weg… (says Prensky)