Surf onderwijsdagen 2008

Gezien en gehoord op de Surf Onderwijsdagen 2008:

Digitaal Toetsen (Sylvester Draaijer, VU)
Sylvester presenteerde een breed beeld aan toetsmogelijkheden, waarbij ook peer review , systemen voor het beoordelen van essay en anti-plagiaat software aan de orde kwamen. Wat voor mij een nieuws was, dat het softwarepakket ‘Turnitin’ ook peer review kan doen. Het gaat dan wel om peer review over een in te leveren product.

Uit een enquete, die Sylvester voorafgaand aan de OWD had uitgezet, bleek dat digitaal toetsen op de meeste universiteiten en hogescholen toeneemt. Grootste struikelblokken zijn geld en organisatie. Het verkrijgen van goede toetssoftware bleek bij de meerderheid geen probleem. Hoewel dit nu juist wel het item is waar ik als projectleider digitaal toetsen op de TU tegenaan loop. Nu zullen de meeste respondenten geen beta-studies zijn..
Ander knelpunt bleek de beschikking over een grote tentamenzaal met computers om digitaal te toetsen. Want wat doe je met een dergelijke zaal buiten de tentamenperioden en zet je desktops of laptops neer. Hogeschool Zuyd tentamineert op de studentenlaptops met behulp van QMP-Secure software.

Verder was interessant om te horen dat de VU Respondus gebruikt voor de invoer van toetsvragen in BB, vooral wanneer de vragenbank meer dan 250 vragen bevat. Bij een itembank groter dan 500 vragen wordt QMP ingezet.