Spring School Mobiel Leren – mei 2009

Onderweg naar spring school in Heerlen heb ik voor het eerst mobiel internet via mijn telefoon op de laptop uitgeprobeerd. Op weg naar zo’n evenement is het natuurlijk wel zaak om de theorie in praktijk te brengen, zodat je enigszins beslagen ten ijs komt. Helaas bleek dit erg veel energie te kosten (internet en blue tooth tegelijkertijd), dus was mijn mobiel vrij snel leeg. Dus was het voor Eindhoven al uit met de pret, hmmm jammer dan maar offline verder. Waarna ik me realiseerde dat ik mijn oplader was vergeten, hmmm niet slim.

Gelukkig bleek Nokia volop vertegenwoordigd bij mijn mede’cursisten’, dus had ik al snel iemand gevonden met de juiste oplader (en natuurlijk de bereidwilligheid om m uit te lenen). Oeff. Er was ons immers op het hart gedrukt dat we de eigen mobiel en laptop mee moesten nemen. Achteraf viel het wel mee, want voor de workshop op donderdagmiddag kregen we een Nokia N95 te leen. Bij de ‘voting’ demo’s kregen we ook de PDA’s en stemkastjes uitgereikt.

Nu op de terugweg had ik ervoor gezorgd dat de batterij vol was en in de gaten houden wat echt online moest gebeuren en wat ook offline kon: Even mail ophalen en offline verwerken. In het weekend zou de TU niet bereikbaar zijn (mail en netwerk) dus het was zaak om alles tijdig te synchroniseren om wat werk voor maandag te kunnen afronden.

Het gevaar van mobiel werken is voor mij inmiddels ook duidelijk: Voor je het weet heb je je aansluiting gemist. Ik kon in Eindhoven gelukkig nog net op tijd uit de trein springen, zodat ik niet via Utrecht en Den Haag naar Delft hoefde. Helaas kon ik de trein aan de overzijde van het perron niet meer halen. de deuren waren al dicht. Dan maar offline een patatje halen.